piatok 29. januára 2016

CADIA - C: AM Supplement part. 2 On-foot formations

Keďže článkom o imperiálnych super-heavy tankoch som v prípade supplementu CADIA povedal povestné A, tak by bolo úplne v poriadku pokračovať s písmenom B. B ako Blatošlapovia. A ako môžete tušiť, zameriam sa na pechotné formácie zo spomenutej publikácie.



Každý z gardistických veliteľov, ako aj z veliteľov na opačnej strane barikády, vie že sila Imperiálnej gardy spočíva v množstve. Čím viac, tým lepšie. Utopiť nepriateľa v modeloch je jedna z mála dostupných a účinných taktík mnohých z nás, praktizujúcich komandérov. Nie je nad to, keď vyložíte jednu kompletnú platoonu, súper už sa nadychuje k otázke či je deploy skončený a vy ho zabrzdíte odpoveďou: "Ešte vyložím druhý troop choice."

Nové formácie z CADIA supplementu (obsiahnuté v pôvodných publikáciach The Red Waaaagh a Mont´ka) Vám umožnia hranie vašich gardistov naozaj vo veľkom. Veľmi veľkom.

"Emperor´s Shield" Infantry Platoon 



Zloženie: 
Uvedená Platoona sa od tej bežnej codexovej vyznačuje tým, že pri jej skladaní sa počet Infantry Squad musí vždy zastaviť na počte 5 (ostatné zložky ako heavy weapon teamy, special wepons teamy a consripti sú podľa C: AM). Zároveň žiadna jednotka z takejto platoony nesmie mať dedikovaný transport. K tomu ešte musíte pribrať 1-3 unity z nasledovného: skvadróna Scout Sentinelov alebo Armoured Sentinelov.

Špeciálne pravidlá: 
Za to, že si do armády zoberiete tak "nepoužívanú vec" ako sentinely, vás samozrejme kniha odmení nejakým tým bonusom, ktorý vaša platoona určite využije. Prvotne každá jednotka do 9" od niektorej zo skvadrón sentinelov dostane Move through cover USR. Z textácie je teda zrejmé, že toto pravidlo si vedia privlastniť aj Armoured Sentinely, ak sú navzájom vo vhodnej vzdialenosti.
Platoon Commander môže navyše ku svojim štandardným rozkazom pridať jeden nový - "Fire and Advance". Po jeho vydaní musí jednotka hneď vystreliť, pričom sa počíta pre účely streľby ako stacionárna, aj keď sa predtým pohla. Tento môže vydať ako bonusový rozkaz k už inému vydanému rozkazu. 

Minimálne hodnoty: 215 bodov (1x PCS, 5x IS, 1x Scout Sentinel) za 55 gardistov + 1 walker

Využitie:
Na čo by vám bola platoona, ktorá si hádže tri kocky na pohyb v ťažkom teréne a môže s heavy zbraní (lascannony, autocanony) strielať na full balistiku po pohybe ? Jednoznačne na to, aby ste ju nasúkali do deploy zóny súpera na linebreakera. Postupne, do piateho kola. Malo by to ísť rýchlejšie aj spoľahlivejšie. A pri postupe stredom poľa môžete nazbierať nejaké body za zahraté kartičky.  
Podarilo sa súperovi skryť svoje vozidlo mimo line of sight pred vašimi heavy zbraňami (či už v blobe alebo hwt skrytom na prízemí budovy) ? Už vám to viac nevadí, pretože sa pohnete, rozkaz a full BS streľba.

"Emperor´s Shield" Infantry Company
 


Zloženie: 
Toto je miesto, kde sa perspektíva nazerania na pechotnú gardu naťahuje ... no ... do iných rozmerov. Aj pre bežných hráčov tzv. blobovej gardy. Ako každá správna kompánia aj táto musí obsahovať Company Command Squadu. K nej si ale musíte pripočítať 3x Emperor´s Shield Platoonu. Áno dobre čítate. Musíte mať tie platoony tri.

Špeciálne pravidlá:
Samozrejme každá platoona benefituje zo svojich special rules (move through cover a nový order). K tomu dostanete navyše možnosť vydať s Company Commanderom order - First Rank Fire, Second Rank Fire (FRFSRF). Vravíte si nič moc ? Možno nie, ale ... tento order:
- môžete vydať akémukoľvek množstvu unít z tejto formácie (predpokladám, že v dosahu),
- robíte na jeden leadership test, ten najvyšší a ak ho pasnete je úspešný pre všetky vybrané unity,
- všetky unity vystrelia na rovnaký cieľ,
- vydanie rozkazu vám uberie práve jeden rozkaz (commander tak môže svoj druhý rozkaz využiť niekde inde).

Minimálne hodnoty: 705 bodov (1x CCS, 3x PCS, 15x IS, 3 x Scout Sentinel) za 170 gardistov + 3 walkre

Využitie:
Každý hráč z radov gardistov vie, že rozkazy sú unikátna a výborná možnosť, ako podporiť gardu. Majú však jeden problém. Je ich málo. A pri hre s Imperiálnou gardou, kde na jeden troop choice môžete mať až 15 nezávislých jednotiek, sa ich musíte naučiť využívať čo najviac efektívne. Jednou z možností ako to spraviť je tzv. blobovanie = spojenie Infantry Squád do jednej jednotky, aby mohla benefitovať práve z 1 ordru. Výhoda je zrejmá. Tá však prináša aj nevýhody. Nižšia mobilita, v close combate vám súper vypne veľkú jednutku v streleckej fázi. 
A práve unikátna možnosť vydania rozkazu FRFSRF v tejto formácii vám umožní zahrať si platoonu iným spôsobom, a to vo forme viacerých malých unít (MSU), kde každá z nich predstavuje osobitný terč, má pred streľbou vlastný pohyb nezávislý od iných jednotiek. Nebudete obmedzený rovnicou - 1 order = 1 unita. Dostanete 3 platoony, v ktorých si viete jednu, možno dve z nich upraviť na štýl msu (s možnosťou strielať s blikátkami na jeden terč). Pri tom vám na LD test na rozkaz stačí mať jedného komisára/lorda komisára v dosahu, aby ste to dávali na LD9/10 pre všetky "ordrované" jednotky. Zvyšnú/é platoony si môžete spraviť ako bloby s heavy zbraňami (a commander má ešte stále rozkaz k dobru), ktoré sa vedia hýbať a strielať s LC/AC. 
Trošku tu zamrzí, že táto možnosť rozkazovania pre msu sa dá použiť len na jeden typ rozkazu. Vedel by som si predstaviť, že by ste využili aj s rozkazom napr. na split fire (ťažké zbrane do vozidiel, pechota do pechoty), ale tak pracujme s tým čo máme.

Ogryn Auxillia


Zloženie:
Čo potrebuje imperiálny veliteľ aby si upiekol koláč s názvom Ogryn Auxullia ? Na úvod 2 jednotky Ogrynov. Ale to je len základ cesta. Ďalej je potrebné primiešať 2 jednotky Bullgrynov. A keď takto vymiešané cestíčko vychladne, ozdobíme jedným Commissarom.

Špeciálne pravidlá:
Tak najskôr to užitočnejšie. Každá jednotka z tejto formácie, ktorá je do 12" od komisára z tejto formácie dostane pravidlo Fearless.
Ak potom nastane situácia, že jednotky Ogrynov alebo Bullgrynov nachargujú súperovu jednotku, ktorú už v tom istom kole nachargovala iná jednotka z tejto formácie, Hammer of Wrath útoky takýchto následne chargujúcich jednotiek sa vyhodnocujú so S7 (nie 5).

Minimálne hodnoty: 575 bodov (1x Commi, 2x Ogryns, 2x Bullgryns) za 13 modelov

Využitie:
Boj na blízko je vec, na ktorú garda dosť trpí. Áno je pravda, že výdrž blobu v boji na blízko je dosť dobrá, ale ak sa stretne s jednotkou na takýto boj špecializovanou, postupom času ho prehrá. Ogryni aj Bullgryni sú v codexe koncipovaný ako close combatová jednotka (s peknými modelmi, či už starými alebo novými). Je však bodovo drahá, málo mobilná (čo je aj dôsledok neexistencie assaultného vozidla pre IG, okrem super-heavy tankov) a podobne ako u blobov je jej úloha skôr nepriateľa zdržať ako zlikvidovať.
Preto by jej, v rámci formácie vedela pomôcť vlastnosť ako napr. autocharge na 12" do close combatu, v ktorom je už loknutá iná jednotka. Myslím, že pri tak bodovo drahej formácii s ohľadom na počet modelov jednoducho dvihnúť silu HoW útoku o 2+ za podmienky, že v tom close combate už je iná jednotka z tejt oformácie, je úplne ... ako to povedať jemne ... no na ... nič.
Navyše pri nulovej konkurcii v Elites slote podľa C: AM sa jednoducho oplatia klasické jednotky Ogrynov/Bullgrynov, ktorý s 25b. upgradom za Ministorum Priesta dostanú nielen Fearless pravidlo, ale aj rerolly na hity v prvom kole combatu.
Škoda nevyužitého potenciálu pekných modelov. Ale to je také ... gardistické.

Rampart Detachment


Zloženie: 
Pre druhú verziu koláča s "Ab-humans" prísadou nám postačia len 2 suroviny. Základ vybudujeme na 2 jednotkách Bullgrynov. Avšak v tomto prípade idú do cesta jednotky o sile najmenej 5 modelov. Aby cesto z nich držalo pokope, pomalým vmiešaním, aby sme dosiahli požadovanú konzistenciu, utužíme ich jednou Platoon Command Squadov.

Špeciálne pravidlá:
A na čo sa možno za investíciu do uvedených prísad tešiť. Okrem pravidla Fearless, aby vám Bullgryni po prvom prehratom kole combatu nieutiekli, prípadne neboli zožraní v sweepe. K tomu ako bonus prirátajte pravidlo Counter-attack a teda bonusový útok bez ohľadu, či ste chargovali alebo boli nachargovaní. A to už nie je zlá kombinácia. Drahá, ale dobrá.
Plus teda, bez ohľadu na to, či má Bullgryn veľký alebo malý štít, každá priateľská infantry jednotka, ktorú aspoň čiastočne zakrýva niektorý z modelov, dostane +1 do cover savu. Pokiaľ tam teda dáte jednotku Bullgrynov so Slabshieldom, infantry modely, ktoré sa budú krčiť za ňou, budú mať na otvorenej ploche 3+ cover save (a to už nie je také márne).
A nesmieme zabudnúť na jedno z najzabúdanejších pravidiel vo svete Warhammer 40k. Áno hovoríme o pravidle Fear, na ktoré naozaj skoro všetci zabúdajú- Takže ak si naň spomeniete, a súper ten LD10 nepodhodí, prekvapí ho vaša hláška: "A teraz má tvoja jednotka WS1." Zapamätajte si to !!!

Minimálne hodnoty: 500 bodov (1x PCS, 2x5 Bullgrynov) za 15 modelov

Využitie:
Na čo použiť prerastených Ab-humanov na mentálnej úrovni dieťaťa držiacich veľké štíty, prípadne oháňajúcich sa obuškami o veľkosti človeka ?
Teda okrem zaslúžených pozícií "fire magnetu" v prvej línii a mobilnej Aegis Defence Line, ktorá vie prejsť 6" za kolo smerom k súperovi. 
Predovšetkým na to, aby ste súpera zaskočili oznámením: "A teraz ťa moja ADL charguje." 
So základnou verziou Bullgrynov som mal tú česť. Je to jednotka pekná na pohľad, drahá na zaplatenie (čo sa bodov týka) a v kombate je ... ako kedy. Zažil som moment, keď dvaja Bullgryni v jednom close combate rozomleli na fašírku Librarina v termo prádle. Ale videl som aj ako štvorka týchto mohutných svalovcov s podporou priesta nevedela dať dole démonprinca s posledným woundom a po 2 assault fázach princátko vypadlo z combatu, lebo mi došli Bullgryni.
Ak by som sa ale mal rozhodovať medzi formáciami s Ab-humanmi, všetkými desiatimi by som bral túto.


Psykana Division


Zloženie: 
Ako už z názvu vyplýva, posledná formácia v tejto sekcii, bude mať niečo spoločné s vecou, v ktorej Imperiálna garda veľmi nevyniká (v porovnaní s konkurenciou). A tou je kúzlenie. Ako základ formácie slúži jeden Primaris Psyker, akožto upgradovaná a spoľahlivejšieho verzia bojového psykera v radách gardy. Lepšie staty, lepšie augmentácie, lepší výkon. 
K nemu potom, ako k ideovému vodcovi (ktorého má každý poriadny čarodejnícky koven) prirátame tri jednotky Wyrdvane Psykerov (predtým známy ako sanctioned psykers). Viem, že pozeráte, výraz dokonalého prekvapenia  na vašej vážnej "veliteľskej tvári"( aký pskyery ? pýtate sa sami seba, taká jednotka neexistuje). Áno, aj napriek tomu, že ste o nich nepočuli (čítať ste o nich čítali, ale venovali ste mi celú jednu sekundu pri listovaní nového kodexu), sú súčasťou toho najsmutnejšieho čo C: AM ponúka. Elite slotu. Nebudem vás unavovať všeobecnými informáciami, ktoré si môžete nalistovať v kodexe. Dôležité je, že ich potrebujete 3 jednotky.
A keď ide o veci warpu, samozrejme je potreba nad možnými obeťami príšer z imatéria držať ochrannú ruku. Kto by to dokázal lepšie, ako stelesnenie vojenskej indoktrinácie vo forme člena komisariátu. Presne tak, ďalšími členmi uvedenej formácie komisári

Špeciálne pravidlá:
Tak sa najskôr pozrime, ako formácia ovplyvňuje Primaris Psykera. 
Ten okrem svojich kúziel môže generovať aj kúzla ktorejkoľvek jednotky "nižších psykerov" za podmienky, že sú od seba vzdialení do 12". 
Navyše za každých 5 modelov "podivínov", ktoré od Primarisa na začiatku psychickej fázy do 12" sa zvyšuje jeho mastery level o 1 (pri maximalizácii modelov to môže byť až +6). Je škoda, že takto pripočítané levely ovplyvňujú len počet generovaných kociek, nie počet kúziel, ktoré môže Primaris zoslať (takže sme na 2 kúzlach za kolo). Avšak môže vyberať z pekného počtu kúziel (3 svoje + až 6 od ostatných unít = 9 rôznych kúziel).
Už zaujímavejší je boost pre wyrdane psykerov. Ak sa k ich jednotke pridá komisár, na úspešné vyvolanie kúzla sa vám zarátavajú hody na 2+ (namiesto pôvodných 4+). Miernym poplatkom za uvedené je skutočnosť, že pokiaľ jednotka failne manifestovať kúzlo je z nej náhodne odobratý jeden model psykera.
Navyše ak pri kúzlení utrpí jednotka "perilsy", namiesto hádzania na tabuľke len odoberiete jeden náhodný model a pokračujete bez postihov z tabuľky. It is for you own good. Alebo ak vám na hlavu miery botl pistol komisára, ktorého svrbí prst na spúšti, musíte sa pekelne sústrediť. 


Minimálne hodnoty: 255 bodov (1x Primaris, lvl1, 3x 5 psykerov a 1x Commisar) za 17 modelov.

Využitie:
Imperiálna garda je armáda, ktorej úspešné kúzlenie môže výrazne pomôcť v zvýšení efektivity. A pre tých ľudí, ktorí odmietajú začleňovanie spojencov (či vo forme librarianov na motorkách, alebo alebo démonických entít, podľa chuti a loajality k impériu) ku svojím gardistom, je toto ten pravý a fluffovy spôsob ako to dosiahnuť.
Vedúci psyker (ak je poblíž "podivínov) vám dodá kocky pre jednotky wyrdanov, ktorý zosielajú kúzla na vaše jednotky (bloby, tanky, artilériu). Môcť kúzliť 3x prescience na dvoch kockách s vysokým percentom úspešnosti je na nezaplatenie. Predpokladám, že divination bude tá časť čo vás bude zaujímať. Lebo okrem rerollu na hity ani taký 4++ na blobe alebo tankoch vie zvýšiť ich odolnosť.
V porovnaní s inými možnosťami pre kúzlenie, ktoré vám vedia dodať spojenci, je táto formácia v nevýhode, lebo máte tri jednotky T3 modelov, ktoré budete musieť dobre ukrývať mimo LoS, jedine koho skryjete do väčšej jednotky je Primaris Pskyer a aj ten musí dodržiavať vzdialenosti pre získanie bonusov. Predpokladom pre úspešné prežitie by mohlo byť zakúpenie ADL, nakoľko kúzlenie nie je ovplyvnené tým, že ste išli go to ground.

Čo sme sa teda dozvedeli ?

Pechotné formácie pre Imperiálnu gardu sú buďto veľmi veľké, alebo bodovo strašne drahé. Prípadne sú aj veľké aj drahé. Bodové hodnoty toho minima, ktoré musíte do formácie zobrať nezahŕňajú zväčšovanie jednotiek, ani upgrady vo forme special/heavy zbraní a iného equipu prístupného pre jednotlivé modely. Takže ceny jednotlivých formácií porastú s vaššou chuťou ich upgradovať, a väčšinou to urobiť chcete. Čím sa pri niektorých formáciach dostaneme do obludných bodových hodnôt.

Nemožno uprieť snahu zaradiť do formácií modely, ktoré za posledné roky na stoloch nikto nevidel. Sentinely si to zaslúžia, ide o naozaj podarené modely. Rovnako ako Obryni / Bullgryni. Je však smutnou pravdou, že modely sú podľa základného codexu bodovo drahé a ani jedna formácia ich hrateľnosť nezvyšuje do takej úrovne, aby sa začali objavovať na stoloch častejšie. 

Na také to domáce hranie na vyššie body (2,5k a viac) však tieto formácie znamenajú peknú možnosť ako si zahrať armádu zloženú len z infantry modelov.

V ďalšej časti sa pozrieme na Mechanizované formácie, takže sa môžete tešiť na tanky, tanky a zase tanky. 

Ak vidíte v použití uvedených formácií iné možnosti ako boli uvedené, kľudne ich napíšte (napr. do komentov) a podeľte sa s vašimi postrehmi s ostatnými komandérmi, ktorí nad Imperiálnou gardou ešte nezlomili palicu.

Ďakujem za pozornosť.

+++ Alessan +++      

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára